loading...

بيلدينگ ساز

دنيا رو بايد ساخت. خودش به تنهايي كاري ازش بر نمياد.

بازدید : 356
11 زمان : 1399:2

عصاره وانيل به طور گسترده اي در پخت و پز تجاري و خانگي، توليد عطر و آروماتراپي مورد استفاده قرار مي گيرد اما بسياري از مردم در مورد فوايد و خواص عصاره وانيل يا روغن وانيل چيزي نمي دانند

عصاره وانيل به طور گسترده اي در پخت و پز تجاري و خانگي، توليد عطر و آروماتراپي مورد استفاده قرار مي گيرد اما بسياري از مردم در مورد فوايد و خواص عصاره وانيل يا روغن وانيل چيزي نمي دانند، حتي با اينكه از نظر فني اين يك روغن اساسي نيست. در استفاده داخل، روغن وانيل خالص با التهاب مبارزه مي كند، به عنوان يك ماده ضد افسردگي عمل مي كند و حاوي مقادير زيادي آنتي اكسيدان است كه از رشد سلول هاي سرطاني جلوگيري مي كند.


خواص عصاره وانيل
ثابت شده است كه خواص عصاره وانيل با عفونت ها و بيماري هاي ناشي از اكسيداسيون و التهاب مبارزه مي كند. روغن وانيل همچنين سلامت پوست و مو را تقويت مي كند، درد و گرفتگي عضلات را تسكين مي دهد و هورمون ها را به طور طبيعي متعادل مي كند. هزاران سال است كه زنان و مردان به كمك اين عصاره با از دست دادن ميل جنسي، اضطراب و فشار خون بالا مي جنگند.
روغن وانيل از گياه “Vanilla planifolia”، يك گونه بومي خانواده “Orchidaceae” است. واژه اسپانيايي وانيل از كلمه “واينا” آمده است كه به سادگي به عنوان “غلاف كوچك” ترجمه مي شود. اين كاشفان اسپانيايي بودند كه در اوايل قرن شانزدهم به ساحل خليج مكزيك رسيدند و نام فعلي خود را به وانيل دادند.


ارزش غذايي روغن يا عصاره وانيل
وانيل اگرچه بومي مكزيك است اما اكنون به طور گسترده در مناطق استوايي رشد مي كند. اندونزي و ماداگاسكار بزرگترين توليد كننده وانيل در جهان هستند.
غلاف وانيل تقريباً يك سوم اينچ عرض و شش اينچ طول دارد و به رنگ قرمز مايل به قهوه اي هنگام رسيدن است. در داخل غلاف ها مايعي روغني پر از دانه هاي ريز وجود دارد.
گل وانيلي (كه يك گل اركيده زيبا و زرد رنگ است) ميوه اي به وجود مي آورد اما تنها يك روز دوام مي آورد بنابراين توليد كنندگان مجبورند روزانه گلها را بازرسي كنند. اين گل ها با خشك شدن، تركيبات متبلور مي شوند و بوي وانيلي متمايز آن را آزاد مي كنند. غلاف و دانه وانيل براي پخت و پز استفاده مي شود.
نشان داده شده است كه دانه هاي وانيلي حاوي بيش از 200 تركيب است كه بسته به منطقه اي كه لوبياي وانيل در آن برداشت مي شود، مي تواند در ميزان غلظت متفاوت باشد. تركيبات مختلفي از جمله وانيلين، p-هيدروكسي بنزآلدئيد، گواياكول و الكل آنيسين براي عطر وانيل مهم هستند.


خواص عصاره وانيل براي سلامتي
خواص عصاره وانيل
1. داراي خواص آنتي اكسيداني است
خاصيت آنتي اكسيداني عصاره وانيل با خنثي كردن راديكال هاي آزاد بدن را از ساييدگي و پارگي محافظت مي كند. آنتي اكسيدان ها موادي هستند كه به جلوگيري از انواع خاصي از آسيب هاي سلولي كمك مي كنند. اكسيداسيون يكي از بزرگترين دلايل بسياري از مشكلات و بيماري هاي ما است. منجر به تشكيل راديكال هاي آزاد مي شود كه براي بافت هاي بدن بسيار خطرناك هستند و به سرطان و پيري زودرس منجر مي شوند.


غذاها و گياهان با خاصيت آنتي اكسيداني بالا با درجه ORAC (ظرفيت جذب راديكال اكسيژن) ارزيابي مي شوند كه قدرت يك ماده در جذب و از بين بردن راديكال هاي آزاد را آزمايش مي كند. لوبياي وانيل خشك شده با ارزش باورنكردني 122،400 ORAC رتبه بندي مي شود! يك مطالعه منتشر شده در مجله كشاورزي و مواد غذايي شيميايي خاطرنشان كرد: عصاره وانيل خالص كه از لوبياي وانيل و 60 درصد اتيل الكلي آبي تهيه شده است، داراي فعاليت آنتي اكسيداني زيادي است. اين مطالعه اظهار داشت كه نتايج “اشاره به استفاده بالقوه از اجزاي عصاره وانيل به عنوان آنتي اكسيدان ها براي حفظ مواد غذايي و در مكمل هاي بهداشتي به عنوان مواد ضدعفوني كننده را نشان مي دهد.”


2. ميل جنسي را تقويت مي كند
عصاره وانيل ترشح برخي از هورمون ها مانند تستوسترون و استروژن را تحريك مي كند، اين امر به افرادي كه از اختلال نعوظ، ناتواني جنسي و از بين رفتن ميل جنسي رنج مي برند، كمك مي كند. به عنوان مثال، عملكرد نعوظ به مسائل مختلفي بستگي دارد و مي تواند به دليل كم بودن تستوسترون، داروها، رژيم غذايي ضعيف، خستگي، استرس، افسردگي يا بيماري هاي ديگر ايجاد شود.
خبر خوب اين است كه حدود 70 درصد از اين موارد با داروهاي خانگي و روش هاي درماني طبيعي مي توانند ناتواني جنسي را درمان كنند. خوشبختانه خواص عصاره وانيل باعث افزايش سطح هورمون ها، بهبود خلق و خو و اميد به زندگي مي شود.


3. علائم PMS را تسكين مي دهد
از آنجا كه عصاره وانيل سطح استروژن را فعال مي كند، قاعدگي را نيز به طور منظم تنظيم مي كند و علائم PMS را تسكين مي دهد. علائم PMS در بيش از 75 درصد از زناني كه قاعدگي را تجربه مي كنند مشاهده مي شود و تعادل هورمون عامل اصلي تعيين كننده اين علائم است. علائم رايج PMS شامل خستگي، نفخ، مشكلات پوستي، تغييرات عاطفي، حساسيت پستان و گرفتگي عضلات است.
عصاره وانيل به عنوان يك درمان طبيعي براي PMS و گرفتگي ها مفيد است زيرا سطح هورمون را فعال يا متعادل مي كند و استرس را مديريت مي كند و باعث مي شود بدن و ذهن شما آرام شود. عصاره وانيل به عنوان يك آرام بخش عمل مي كند بنابراين بدن شما در حالي كه علائم PMS را تجربه مي كند نه تنها دچار حساسيت نمي شود بلكه آرام شده و علائم را به حداقل مي رساند.


4. از رشد سلول هاي سرطاني جلوگيري مي كند
عصاره وانيل داراي خواص ضد سرطان زايي است. خواص عصاره وانيل به جلوگيري از پيشرفت سرطان قبل از بروز مشكل كمك مي كند و آن را به يك درمان طبيعي بالقوه سرطان تبديل مي كند. اين روغن قدرتمند رشد سلول هاي سرطاني را مهار مي كند، بيشتر به اين دليل كه به عنوان يك آنتي اكسيدان عمل مي كند و از اكسيداسيون سلول ها جلوگيري مي كند. آنتي اكسيدان ها، راديكال هاي آزاد در بدن را از بين مي برند و بيماري مزمن ايجاد كننده استرس اكسيداتيو را معكوس مي كنند.


طبق اعلام موسسه ملي سرطان راديكال هاي آزاد در غلظت هاي بالا مي توانند براي بدن خطرناك باشند و به همه اجزاي اصلي سلول ها از جمله DNA، پروتئين ها و غشاي سلولي آسيب برسانند. آسيب به سلولهاي ناشي از راديكال هاي آزاد بخصوص آسيب رساندن به DNA ممكن است در پيشرفت سرطان و ساير شرايط سلامتي نقش داشته باشد. آنتي اكسيدان ها به عنوان “محافظ راديكال آزاد” شناخته مي شوند كه با آسيب هاي راديكال آزاد در تداخل، خنثي سازي و مبارزه قرار مي گيرند.


5. با عفونت ها مبارزه مي كند
برخي از اجزاي موجود در روغن وانيل مانند اوژنول و وانيلين هيدروكسي بنزآلدئيد قادر به مقابله با عفونت ها هستند. يك مطالعه در سال 2014 كه در بازل سوئيس منتشر شد، تأثير عصاره وانيل به عنوان يك ماده ضد باكتريايي را در سطح سلول هاي باكتريايي بررسي كرد. اين مطالعه نشان داد كه روغن وانيل به طور جدي انسداد اوليه سلولهاي S. aureus و رشد بيوفيلم بالغ را پس از 48 ساعت مهار مي كند. سلولهاي S. aureus باكتري هايي هستند كه اغلب در دستگاه تنفسي انسان و روي پوست مشاهده مي شود.


6. به عنوان يك ماده ضد افسردگي عمل مي كند
خواص عصاره وانيل از قرن هفدهم به عنوان دارويي خانگي براي مقابله با اضطراب و افسردگي استفاده مي شود. روغن وانيل تأثير آرامبخش بر مغز دارد كه به بهبود عصبانيت، بي خوابي، استرس و اضطراب كمك مي كند.
مطالعه اي كه در مجله فارماكولوژي ژورنال هند منتشر شده است نشان داد كه وانيلين، يكي از مؤلفه هاي اصلي عصاره وانيل، فعاليت ضد افسردگي در موش ها را نشان داد كه با فلوكستين (دارويي براي درمان افسردگي و وسواس فكري) قابل مقايسه است. اين مطالعه نتيجه گرفت كه به دليل اين كه وانيلين قادر به كاهش قابل توجهي از ميزان تحرك در موش ها بود، همانطور كه در آزمايش شناي اجباري مشخص شد، خاصيت آرام بخش روغن وانيل را در درمان طبيعي افسردگي مؤثر مي سازد.


7. التهاب را كاهش مي دهد
التهاب تقريباً با هر بيماري همراه است و محققان با جديت در مورد تأثير مزمن التهاب بر سلامتي و كاربردهاي پيشگيرانه پزشكي تحقيق مي كنند. خوشبختانه خواص وانيل آرام بخش است و بنابراين باعث كاهش استرس و التهاب مي شود و آن را به يك ماده ضد التهابي تبديل مي كند. اين براي سيستم هاي تنفسي، گوارشي، عصبي، گردش خون و دفع بهتر مفيد است.
از آنجا كه وانيل سرشار از آنتي اكسيدان است، آسيب هاي ناشي از التهاب را كاهش مي دهد. وانيلين، مؤلفه اي كه بيشترين مقدار آنتي اكسيدان را دارد، قدرت كاهش كلسترول به طور طبيعي و كاهش سطح تري گليسيريد و علائم آرتريت روماتوئيد را دارد. آرتريت روماتوئيد در اثر اختلال در خودايمني ايجاد مي شود كه در آن گلبول هاي سفيد غضروف را نابود مي كند.
اين ممكن است مربوط به آلرژي هاي غذايي، عفونت هاي باكتريايي، استرس يا اسيد اضافي در بدن باشد. خواص ضد التهابي، آرام بخش و ضد باكتريايي روغن وانيل آن را به يك درمان طبيعي براي آرتروز تبديل مي كند.


8. فشار خون را كاهش مي دهد
اثرات آرام بخش عصاره وانيل روي بدن به شما اين امكان را مي دهد با آرامش بدن و ذهن فشار خون را به طور طبيعي كاهش دهيد. فشار خون بالا وقتي ايجاد مي شود كه فشار بيش از حد به عروق و رگ هاي خوني وارد مي شود و ديواره شريان دچار تحريف مي شود و باعث ايجاد فشارهاي اضافي بر قلب مي شود. فشار خون بالا مي تواند شما را در معرض سكته مغزي، حمله قلبي و ديابت قرار دهد.
علت اصلي فشار خون بالا استرس است. با آرامش بخشيدن به ماهيچه ها و ذهن، خواص عصاره وانيل قادر به كاهش فشار خون است. روغن وانيل همچنين به شما در داشتن خواب بيشتر كمك مي كند كه يك روش آسان ديگر براي كاهش فشار خون است. خواص عصاره وانيل به عنوان يك درمان طبيعي براي فشار خون بالا عمل مي كند زيرا به عنوان يك آنتي اكسيدان نيز كار مي كند بنابراين استرس اكسيداتيو را كاهش داده و شريان ها را گشاد مي كند.


خواص عصاره وانيل
تاريخچه عصاره وانيل و حقايق جالب درباره آن
مردم توتوناك كه در ساحل شرقي مكزيك (در ايالت امروزي Veracruz) زندگي مي كردند، اولين كساني بودند كه وانيل را پرورش مي دادند. اِرنان كورتس اسپانيايي با معرفي وانيل و شكلات به اروپا در دهه 1520 اعتبار پيدا كرد.
در زمان دستگيري مونتزوما در مكزيك، يكي از افسران كورتس او را در حال نوشيدن يك نوشيدني شكلاتي كه از پودر كاكائو و ذرت تشكيل شده بود و با غلاف هاي وانيل و عسل مزه دار شده بود ديد. مردم اسپانيا اين نوشيدني را امتحان كردند و چنان تحت تأثير قرار گرفتند كه نمونه هايي از آن را به اسپانيا بردند. خاصيت عطر و طعم وانيل يك شوك بود و تا سال 1700 استفاده از وانيل در اروپا پخش شد و مكزيك به مدت سه قرن توليد كننده اصلي وانيل شد.
از آنجا كه گرده افشاني براي به دست آوردن طعم مناسب گياه وانيل مورد نياز است، تلاش براي كشت وانيل در خارج از مكزيك و آمريكاي مركزي بي ثمر ماند. با اين حال در سال 1841، ادموند آلبيوس، برده اي كه در جزيره فرانسوي رئونيون در اقيانوس هند زندگي مي كرد، در سن 12 سالگي كشف كرد كه اين گياه مي تواند گرده افشاني شود و اين امر امكان توليد جهاني گياه را فراهم مي كند.
امروزه، سه گونه اصلي وانيل در سطح جهان رشد مي كند كه همگي از گونه هايي كه در ابتدا در Mesoamerica يافت شده اند و مشتمل از بخش هايي از مكزيك مدرن است. وانيل دومين ادويه گران قيمت بعد از زعفران است زيرا رشد غلاف هاي دانه وانيل زحمت زيادي دارد.


نحوه انتخاب و تهيه عصاره وانيل
توجه به اين نكته حائز اهميت است كه اكثر روغن هاي ارزان قيمت وانيل كه به صورت تجاري در دسترس هستند حاوي مقدار زيادي مواد تشكيل دهنده مصنوعي هستند يا به شدت فرآوري مي شوند. يافتن عصاره 100 درصد خالص وانيل بسيار بعيد و گران قيمت است. وقتي به خاطر فوايد سلامتي آن به دنبال خريد روغن يا عصاره وانيل هستيد، اين را بخاطر بسپاريد كه هرچه ميزان وانيلين آن بيشتر باشد، عصاره اي با كيفيت عالي تر به دست مي آوريد.
بسياري از شركت ها سعي مي كنند محصولات وانيلين با درجه كيفي پايين را به عنوان “روغن هاي اساسي وانيل” بفروشند، بنابراين بايد برچسب ها را با دقت بخوانيد. هرچه درصد وانيلين محصول بالاتر باشد، محصول بهتر مي شود. قيمت روغن وانيلي خالص يا Co2 استخراج شده براي هر اونس بيش از 100 دلار قيمت دارد! اگر قصد استفاده از روغن وانيل بر روي پوست خود يا به عنوان داروي خوراكي داريد، حتماً يك شركت معتبر را انتخاب كنيد كه درصد بالايي از وانيلين دارد.


در اينجا گزينه اي مقرون به صرفه تر هم وجود دارد كه مي توانيد در خانه تهيه كنيد:
براي تهيه يك اسانس روغني وانيلي، لوبيا و غلاف كامل وانيل را از فروشگاه مواد غذايي محلي يا عطاري ها، ترجيحاً ارگانيك خريداري كنيد سپس آنها را به قطعات كوچك خرد كنيد و دانه ها را جدا كنيد. آنها را مستقيماً به يك روغن حامل اضافه كنيد (بهتر است روغني را انتخاب كنيد كه زياد معطر نيست مانند روغن جوجوبا). بگذاريد اين مخلوط حداقل براي يك هفته بماند. با گذشت زمان عطر قوي تر خواهد شد. مخلوط را در يك ظرف بدون ورود هوا نگه داريد. هنگامي كه آماده استفاده از روغن هستيد مي توانيد غلاف ها را به كمك صافي جدا كنيد اما لازم نيست.


نحوه استفاده از عصاره وانيل
براي استراحت بدن و ذهن، 10 قطره از روغن وانيل خانگي را بر روي گردن، پا، قفسه سينه و معده خود ماساژ دهيد. اين كار درد عضلات، گرفتگي PMS و احساس اضطراب را تسكين مي دهد و همچنين به عنوان يك ماده ضد باكتري عمل مي كند.براي بهبود الگوي خواب، 3 تا 5 قطره روغن وانيل را قبل از خواب استنشاق كنيد و يا با اضافه كردن 5 تا 10 قطره به آب گرم، حمام روغن وانيلي خود را بسازيد.براي استفاده از روغن وانيل به عنوان عطر 10 تا 20 قطره را در يك بطري اسپري بريزيد و آن را با روغن حامل به مقدار مساوي (مانند روغن جوجوبا يا روغن بادام) و آب مخلوط كنيد. مي توانيد اين مخلوط روغن وانيل را روي صفحات كابينت و آشپزخانه، مبلمان، بدن و موهاي خود اسپري كنيد.براي استفاده از روغن وانيل جهت سلامتي پوست، 2 تا 3 قطره از آن را به مايع شستشوي صورت يا لوسيون روزانه خود اضافه كنيد. سعي كنيد 5 قطره روغن خالص وانيل را به صورت خانگي كه گفته شد تهيه كرده و اضافه كنيد.براي تسكين سوختگي و زخم ها، 2 تا 3 قطره روغن وانيل خالص را به قسمت آسيب ديده آغشته كنيد.براي مصارف داخلي، 5 قطره روغن وانيل خالص را به چاي يا قهوه روزانه خود اضافه كنيد.براي كاهش التهاب در بدن، از يك روغن وانيل با كيفيت بالا استفاده كنيد.براي مخلوط كردن آن با دسر و دريافت مزاياي سلامتي، روغن وانيل خالص يا عصاره آن را به بستني وانيلي اضافه كنيد.

عوارض جانبي و احتياط هاي احتمالي در رابطه با عصاره وانيل
مصرف وانيل تقريبا بي خطر است اما عوارض جانبي بالقوه اي نيز دارد. اگر براي تهيه اسانس، لوبيا و غلاف وانيل را با روغن حامل مخلوط مي كنيد، حتما از روغن حاملي استفاده كنيد كه براي مصرف بي خطر باشد (مانند روغن نارگيل). برخي از عوارض جانبي استفاده از روغن وانيل به صورت داخلي يا موضعي ايجاد تحريك، التهاب يا تورم است. اين ايده خوبي است كه با دوزهاي كوچك شروع كنيد و كار خود را از آنجا شروع كنيد. اگر از روغن وانيل روي پوست خود استفاده مي كنيد، ابتدا آن را روي يك لكه كوچك بماليد.


به ياد داشته باشيد كه روغن وانيل خالص محصولي گران است، بنابراين اگر آن را با قيمت مناسب پيدا كرديد، احتمالاً محصول باكيفيتي نيست. برچسب ها را با دقت بخوانيد و بدانيد كه محصولات روغني خالص وانيل براي سلامتي شما بيشترين سود را دارند. ساير محصولات حاوي مواد مصنوعي و وانيل توليد شده توسط آزمايشگاه هستند. به دنبال عصاره وانيل توليد شده در مكزيك باشيد كه با عصاره لوبياي تونگا مخلوط شده است و حاوي ماده شيميايي به نام كومارين است.


منبع: 7ganj.ir

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 30
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 100
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 157
  • بازدید ماه : 214
  • بازدید سال : 709
  • بازدید کلی : 21255
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی