loading...

بيلدينگ ساز

دنيا رو بايد ساخت. خودش به تنهايي كاري ازش بر نمياد.

بازدید : 297
11 زمان : 1399:2

غار دانيال : فاصله غار دانيال تا تهران فقط ۲۲۵ كيلومتر است. براي بازديد از غار دانيال بايد به گونه‌اي خودتان را به سلمانشهر و روستاي دانيال برسانيد. سپس نيم ساعت در جنگل پياده روي كنيد تا به غار برسيد.

غار دانيال : فاصله غار دانيال تا تهران فقط ۲۲۵ كيلومتر است. براي بازديد از غار دانيال بايد به گونه‌اي خودتان را به سلمانشهر و روستاي دانيال برسانيد. سپس نيم ساعت در جنگل پياده روي كنيد تا به غار برسيد.


غار دانيال؛ دومين غار آبي بلند ايران
غار دانيال كجاست؟
غار دانيال؛ فرض كنيد اتاقتان تا سينه از آب ۱۷-۱۸ درجه پر شده باشد و بخواهيد اينطرف و آنطرف برويد. حال‌گيري است، نه؟ در اتاق شما شايد!


اما در غار دانيال تنكابن نه. غار آبي دانيال يكي از غارهاي رودخانه اي ايران است و چند سالي بيشتر نيست كه بر سر زبان‌ها افتاده. غار، اسمش را از روستاي دانيال كه در چند كيلومتري آن قرار دارد گرفته و در مسير جاده چالوس و سلمانشهر (متل قو) قرار دارد. اين غار با طول حداقل ۲۱۵۸ متر، بعد از غار آبي قوري قلعه كرمانشاه، دومين غار آبي طولاني كشور عزيزمان ايران است.


پيمايش غار دانيال
غار نوردي
پيمايش غار دانيال كار سختي نيست. اما براي راحتي به يك سري وسايل نياز داريد:

يك لباس راحت كه بهتر است يك تكه و ضد آب باشد.اگر سرمايي هستيد لباس گرم فراموش نكنيد.كلاه ايمنيهد لامپ و باتريچكمه يا كفش مناسب براي راهپيمايي در آبدستكش مخصوصطول غار دانيال هنوز به طور دقيق مشخص نيست؛ چون هنوز كسي آن را تا آخر نديده. احتمال مي‌رود طول اين غار بيش از ۵ كيلومتر باشد.

عمق غار كمي بيشتر از ۷۴ متر است. عرض غار در بعضي جاها به قدري زياد است كه تا سه قايق مي‌توانند در كنار هم حركت كنند. اما جاهايي هم دارد كه به سختي مي‌توان از آن عبور كرد.


بر اساس گفته‌هاي آقاي قرباني سازنده مستند غار دانيال، دماي آب غار در طول سال تغيير چنداني نمي‌كند و حدودا ۱۷ درجه است. آب قابل شرب غار از سرچشمه‌هاي انتهاي آن تامين مي‌شود.

همين آب سرچشمه رودخانه‌اي است كه شما را تا دهانه‌ي غار راهنمايي كرده بود. دماي هواي غار هم در طول سال حدودا ۲۵ درجه است.


غار دانيال يك دالان اصلي به همراه چندين دالان فرعي دارد. دهانه بيشتر دالان‌هاي فرعي آنقدر كوچك است كه نمي‌توان از آن‌ها رد شد. خود همين دالان‌هاي فرعي داراي انشعابات زياد هستند به طوري كه اگر با فنون غارنوردي آشنا نباشيد به راحتي در آن‌ها گم مي‌شويد.


ورودي غار دانيال
دهانه غار
همان اول ورود به غار بايد ۲ متري پايين برويد تا به كف دالان اصلي برسيد. از دهانه غار ۱۰۰ متر را كه رد كنيد، بايد با خشك بودن خداحافظي كنيد. اينجاست كه تا شكم داخل آب رودخانه غار فرو مي‌رويد. اين رودخانه به زير سطح شيب‌دار رفته و چند متر پايين‌تر روي سطح زمين ظاهر مي‌شود. رودخانه در ادامه به حيله رود و سپس به خزر مي‌ريزد.


بعد از اين كه حسابي خيس شديد، اگر ۳۰۰ متر را به همين صورت ادامه دهيد به يك تالار مي‌رسيد كه به تالار خفاش معروف است. يك فضاي باز بزرگ كه خفاش‌ها از سقفش آويزانند. اينجا خانه خفاش‌هاست. آن‌ها جزئي از اكوسيستم غار دانيال هستند. كاري به كارشان نداشته باشيد. لطفا نه چيزي به سمتشان پرتاب كنيد، نه سر و صدا راه بندازيد.


در تالار خفاش‌ها ممكن است بوي نامطبوعي به مشامتان برسد. اين بو ناشي از فضولات خفاش‌هاست كه طي ساليان روي هم انباشه شده‌اند. از تالار خفاش‌ها ۴۰۰ متر كه جلوتر برويد، مسير غار ناگهان تنگ، عميق و پر آب مي‌شود. در اينجا سقف غار تا نزديكي سطح آب پايين آمده و شكل سيفون مانندي را به وجود مي‌آورد.


يكي ديگر از قسمت‌هاي غار به تالار ريزان يا زرين معروف شده. دليلش هم قطعات استلاكتيتي قنديل شكلي هستند كه از اين‌ور و آن‌ور غار بيرون زده. به هيچ وجه قنديل‌ها را نكنيد. به اين فكر كنيد كه براي شكل‌گيري هر سانت از اين اشكال زيبا ۱۰۰ سال زمان لازم است. كافيست يك استلاكتيت را بكنيد؛ احتمالا ۱۰۰۰ سال بايد صبر كنيم تا جاي آن يكي ديگر سبز شود.


چشمه آب غار دانيال
براي رسيدن به اين قسمت بايد سيفون اول را رد كنيد. فقط ۲۰۰ متر آب تني مي‌خواهد. وقتي در غار جلو مي‌رويد احساس مي‌كنيد آب سردتر مي‌شود و سقف بالاي سرتان كوتاه‌تر. سنگ‌هاي آهكي هم تيزتر مي‌شوند. مثل اين كه غار مي‌خواهد به شما فشار بياورد كه تنهايش بگذاريد و سكوتش را نشكنيد.


به هر حال اگر به غار توجهي نكنيد و مانند يك سرباز جسور ۲۰۰ متر سينه خيز برويد به جايي مي‌رسيد كه ديواره‌ها ديگر آهكي نيستند و آب از لاي آن‌ها بيرون مي‌زند. همان آب زلالي كه رودخانه بيرون از غار از آن سرچشمه مي‌گيرد.


هر جا از غار كه احساس خستگي كرديد مي‌توانيد برگرديد. كافيست مسير آب را دنبال كنيد تا به دهانه برسيد. زمان پيمايش تا انتهاي غار ۲ ساعت و نيم و مجموعا ۵ ساعت است.
راستي اصلا روي ديوارها يادگاري ننويسيد. كنده‌كاري هم نكنيد. اين كار فقط منظره بكر غار را خراب مي‌كند.


اكوسيستم و حيات جانوري غار دانيال
در نگاه اول فكر مي‌كنيد كه آب رودخانه غار بدون موجودات زنده باشد. با اين حال با بررسي‌هاي انجام شده روي آب و گل و لاي حاشيه رودخانه با چندين نمونه جاندار از جمله گونه‌اي سخت پوست (گاماروس)، تك ياختگان و جانوران ذره‌بيني برخورد شده است. اين جانداران حياتشان وابسته به فضولات همان خفاش‌هاي غار است.


البته خود فضولات خفاش‌ها در نواحي گلي و رسي غار هم باعث جلب حشرات تجزيه‌كننده مختلف مثل قاب‌بالان، سوسري‌هاي غارزي، لارو دوبالان (مگس‌ها) و پولك‌بالان (بيدها)، پادمان و غيره شده كه در كنار هم اكوسيستم پايدار غار را مي‌سازند. همچنين قارچ‌هايي كه روي فضولات خفاش‌ها زندگي مي‌كنند غذاي بسياري از حشرات غارزي را تشكيل مي‌دهند.


تجزيه فضولات خفاش‌ها در ثابت نگه داشتن دما و رطوبت غار نيز مؤثر است. از حشرات فراوان اين غار مي‌توان به گونه‌اي ملخ اشاره كرد كه از مواد پوسيده جانوري و قارچ‌ها تغذيه مي‌كند. خفاشي كه درون غار دانيال زندگي مي‌كند از گونه‌ي خفاش‌هاي نعل اسبي است كه در معرض خطر قرار دارند.


يادآوري اين نكته ضروري است كه تمام اين مجموعه به همديگر وابسته است و از بين رفتن يكي از اين گونه‌ها باعث از بين رفتن كل حيات جانوري غار مي‌شود.



سفر به جنگل غار دانيال
در مسير روستاي دانيال تا خود غار، جنگلي وجود دارد. مطمئنا شما نمي‌خواهيد زيبايي اين جنگل را از دست بدهيد. از خود روستاي دانيال تا غار دانيال نيم ساعت تا ۴۵ دقيقه راه است. در راه درختان انجيلي را مي‌بينيد. درخت انجيلي به درخت آهن هم معروف است و فقط و فقط در جنگل‌هاي شمال كشورمان يافت مي‌شود.


البته جنگلِ اطراف غار دانيال درختان ديگري هم در خود جا داده. درختاني مثل: انواع بلوط، ون، توسكا، شيردار، نمدار و آزاد.جنگل به غير از درخت، پر از قارچ‌هاي زيبا اما سمي است. سكوت سبز جنگل با صداي پرندگان، خش خش برگ‌ها و البته آب رودخانه‌اي كه قرار است بلد شما تا غار باشد، شكسته مي‌شود.


اگر مراقب نباشيد به احتمال زياد مسير نيم ساعته تبديل به مسير چند ساعته پر از فلش دوربين مي‌شود. به خصوص اگر عاشق عكاسي از اين منظره‌هاي بهت‌انگيز باشيد.

منبع: دلگرم

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 43
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 100
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 170
  • بازدید ماه : 227
  • بازدید سال : 722
  • بازدید کلی : 21268
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی